برای بیماران

اسید فولیک و صرع در دوران بارداری

Folic acid and epilepsy when you’re pregnant

در مورد بارداری، اسید فولیک و صرع را بخوانید. داروهای صرع می توانند سطح اسید فولیک را در بدن شما تحت تأثیر قرار دهند. این ویتامین در دوران بارداری مهم است.
هنگام بارداری نکات زیادی وجود دارد که باید در مورد آنها فکر کنید ـ از نام فرزندتان، محل تولد و نحوه تأثیر آن بر شیوه زندگی شما. همچنین تغییراتی در رژیم غذایی شما وجود دارد که باید در مورد آنها فکر کنید ـ و این امر به ویژه در صورت بروز تشنج صادق است. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که ویتامین های خاصی را مصرف کنید تا بهترین شروع زندگی را به نوزاد خود بدهید.

در این مقاله به بررسی ارتباط بین اسید فولیک و صرع در دوران بارداری می پردازیم.

اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک یک ویتامین است که در طیف گسترده ای از غذاها، به ویژه سالاد و سبزیجات سبز (مانند اسفناج، کلم، کلم پیچ یا مارچوبه) یافت می شود. بدن شما از اسید فولیک برای تولید گلبول های قرمز سالم استفاده می کند که به حمل اکسیژن در بدن کمک می کند.

چرا اسید فولیک در دوران بارداری مهم است؟

اگر یک زن باردار در دوران بارداری اسید فولیک کافی دریافت نکند، این می تواند بر رشد کودک او تأثیر بگذارد. این می تواند منجر به مشکلات جزئی مانند ناهنجاری های کوچک در انگشتان دست یا پا، یا مشکلات عمده مانند مشکلات مغزی، شکاف کام یا سوراخ در قلب شود.
برای جلوگیری از این گونه مسائل پزشکان توصیه می کنند که همه زنان مکمل اسید فولیک را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود قبل و در دوران بارداری مصرف کنند.

بارداری، اسید فولیک و تشنج

اگر قصد باردار شدن و ابتلا به صرع را دارید، فکر کردن به اسید فولیک بسیار مهم است. این به این دلیل است که برخی داروهای ضد تشنج جذب بدن را برای اسید فولیک دشوار می کند. این شامل:

  • فنی توئین
  • کاربامازپین
  • باربیتورات ها
  • احتمالاً والپروات

از آنجا که این داروها می توانند میزان اسید فولیک را که بدن شما جذب می کند کاهش دهد، ممکن است خطر ابتلا به برخی مشکلات رشد را در فرزند شما افزایش دهد.
اگر از داروهای ضد صرع ذکر شده در بالا استفاده می کنید، بسیار مهم است که با متخصص نورولوژی خود صحبت کنید. تیم درمان صرع شما ممکن است با مصرف مکمل هر روز میزان اسید فولیک را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
اگر به طور غیرمنتظره ای باردار شدید، توصیه می شود که باید داروهای ضد تشنج خود را ادامه دهید اما تا زمانی که به متخصص زنان مراجعه نکنید، مکمل های اسید فولیک را از داروخانه خریداری کنید.

آیا کمبود اسید فولیک می تواند باعث تشنج شود؟

شاید. تحقیقات نشان می دهد که داشتن بیش از حد اسید فولیک در خون شما می تواند برخی داروهای ضد تشنج را کم اثر کند. به عنوان مثال، داروی ضد صرع فنی توئین ممکن است در صورت مصرف بیش از حد معمول اسید فولیک کمتر موثر باشد.
سایر تداخلات دارویی اسید فولیک و صرع ممکن است شامل فنوباربیتال و پریمیدون باشد. اگر قصد دارید باردار شوید تا بدانید چگونه اسید فولیک و داروهای تشنج بر یکدیگر تأثیر می گذارند ، همیشه ایده خوبی است که با پزشک و متخصص زنان خود صحبت کنید.

اسید فولیک در چه غذاهایی وجود دارد؟

از دهه 1990، اکثر دولت ها ملزم کرده است که تمام نان، آرد و غلات با اسید فولیک غنی شود. این بدان معناست که اکثر مردم به اندازه کافی از این ویتامین از رژیم غذایی معمولی خود استفاده می کنند. اما اگر باردار هستید و صرع دارید، پزشک ممکن است مصرف مکمل های اضافی اسید فولیک را توصیه کند.

غذاهای حاوی اسید فولیک عبارتند از:

  • بیشتر گیاهان سبز برگ شامل سالاد، اسفناج، کلم پیچ، کلم، کلم بروکلی، مارچوبه 
  • حبوبات ـ نخود و لوبیا قرمز غنی از اسید فولیک هستند
  • بسیاری از غلات صبحانه (بسته بندی را بررسی کنید تا ببینید آیا غنی شده است یا خیر)
  • تخم مرغ
  • بادام زمینی
  • کبد و غذاهای دریایی (اما در دوران بارداری نباید آنها را مصرف کنید)

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا