داروها

راهنمای مصرف داروهای بدون نسخه در مبتلایان به صرع

Over-The-Counter drugs and epilepsy

آیا داروهای بدون نسخه موجب افزایش خطر تشنج می شوند؟

برخی از داروهایی که می توان بدون نسخه پزشک از داروخانه ها دریافت کرد (اصطلاحا “داروهای بدون نسخه” یا OTC) به طور بالقوه ممکن است ریسک تشنج را در افراد مبتلا به صرع افزایش دهند. این داروها حتی می توانند موجب بروز تشنج برای اولین بار در فرد شوند. شایع ترین داروی بدون نسخه که می‌تواند خطر تشنج را افزایش دهد احتمالاً دیفن هیدرامین است، ماده فعال داروهایی که عمدتا به صورت شربت در کودکان و بزرگسالان برای سرماخوردگی، آلرژی‌ و بهبود خواب استفاده می‌شود.

  • اگر مبتلا به صرع هستید، قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.
  • علاوه بر دیفن هیدرامین، برخی دیگر از داروهای سرماخوردگی نیز ممکن است آستانه تشنج را کاهش دهند، به عنوان مثال قرص های سرماخوردگی حاوی سودوافدرین.
  • محرک ها از هر نوعی می توانند موجب تحریک و بروز تشنج شوند، حتی در بیمارانی که از قبل مبتلا به صرع نبوده اند. سودوافدرین، فنیرامین و سایر آنتی هیستامین های بدون نسخه (OTC) با تشنج همراهی دارند، به ویژه اگر با دوز بالا مصرف شوند (از ۴۳ نفری که اقدام به خودکشی با فنیرامین کردند، ۱۳ مورد دچارتشنج شدند). محرک هایی که برای کاهش وزن یا رفع احتقان بینی استفاده می شوند، مانند فنیل پروپانولامین و افدرین نیز باعث تشنج می شوند. ترکیبات معادل گیاهی مانند افدرا یا ما هوانگ (ma huang) نیز باعث تشنج شده اند.  
  • کافئین، که برای تحریک بیداری یا (به فرم یک داروی ترکیبی بدون نسخه) برای درمان سردرد میگرنی استفاده می شود، تنها در موارد بسیار نادر، مانند اقدام به خودکشی، با تشنج مرتبط بوده است.
  • گاما هیدروکسی بوتیرات (GHB)، یک استروئید آندروژن که توسط بدنسازان برای تحریک هورمون رشد و گاهی به صورت تفریحی برای القای آرامش استفاده می‌شود، در برخی کشورها به دلیل احتمال بروز تشنج یا مرگ بدنبال مصرف بیش از حد ممنوع شده است.
  • قبل از استفاده از هر گونه داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. صرف اینکه این داروها منشای طبیعی دارند، به این معنی نیست که مصرف آنها برای شما بی خطر است. ارزیابی ترکیبات گیاهی به دلیل وجود ناخالصی‌ها و محتوای متغیر مواد فعال دشوار است.  
  • سایر داروهای رایج (حتی در برخی موارد آسپرین) هم می توانند عوارض جانبی ناخواسته داروهای ضد تشنج را افزایش دهند یا با تغییر سطح داروها در خون، موجب افزایش حملات تشنج شوند.

کدام یک از داروهای ضد تشنج در مبتلایان به صرع بی خطر هستند؟

  • به نظر می رسد مصرف داروهای حاوی سودوافدرین یا فنیل افرین که برای درمان آبریزش بینی کاربرد دارند، نسبتاً بی خطر باشند اما گزارش هایی از تشنج بدنبال مصرف این داروها نیز وجود دارد. لذا اگر حملات تشنجی شما کنترل مطلوبی ندارد، قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید.
  • استفاده از قطره یا اسپری های بینی سالین (سدیم کلرید یا حاوی سرم نمکی) برای آبریزش یا گرفتگی بینی ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی بی خطر است.
  • برای درمان درد یا کوفتگی عضلانی، استامینوفن احتمالاً بی خطرترین دارو است.
  • آسپرین نیز احتمالا بی خطر است اما نباید به کودکان داده شود.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 26

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا